Komunikaty

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2023

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2023 odbędzie się 21 października w naszym "lokalu klubowym" czyli Gospodzie Casa Austria przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach.

Stoliki mamy zarezerwowane od godziny 16:30.

Mistrzostwa Europy w klasie FINN

W Csopak na Balatonie, w dniach 11-18 maja 2023, odbywają się Mistrzostwa Europy w klasie FINN. Startują tam nasi koledzy Leszek Gondek i Tomek Witek.

Ściskamy kciuki.

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2023

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2023 odbędzie się 13 maja w naszym "lokalu klubowym" czyli Gospodzie Casa Austria przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach.

Stoliki mamy zarezerwowane od godziny 16:30

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2022

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2022 odbyło się 22 października tradycyjnie w Gospodzie Casa Austria przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach. Czekamy na następny sezon i planujemy nowe rejsy.

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2022

Witam Koleżanki i Kolegów!

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2022 odbędzie się 21 maja w naszym "lokalu klubowym" czyli Gospodzie Casa Austria przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach.

Stoliki mamy zarezerwowane od godziny 16:00.

Witold Kunde na wiecznej wachcie

Witold Marian Kunde (ur. 1948) zmarł 29 marca 2022 r.

Poznaliśmy się dopiero w 2019 roku na rejsie z Sztokholmu do Rygi. W czasie organizowania rejsu trudno było się do Niego dodzwonić, ponieważ ciągle był na jakimś jachcie, który gdzieś żeglował. Już na pokładzie Gedanii opowiedział nam o swojej chorobie. Mówił, że tyle żegluje, bo musi zdążyć się napływać. Z tego co wiem to był na Spitsbergenie, przepłynął Kanał  Białomorski, opłynął przylądek Horn. Kolejny raz na morzu spotkaliśmy się na Gedanii w 2021 roku.

Żartowaliśmy, że Witold to Filia AZS Gliwice w Gdyni. Witold proponował zorganizować otwarcie lub zamknięcie sezonu w Gdyni. Niestety nie doszło do tego, ale On był kiedyś w Gliwicach w Casa Austria na spotkaniu klubowym.

Podobno wszyscy spotkamy się na Fiddler’s Green, ale wolałbym na kolejnym rejsie.

Pogrzeb odbył się na cmentarzu Witomińskim w Gdyni 02.04.2022 r.

Tomek Szcześniak na wiecznej wachcie

Dzisiaj, 18.02.2022, w godzinach porannych zmarł nasz kolega Tomasz Szcześniak.

Uroczystości żałobne odbędą się w kościele Najświętszej Maryi Panny Królowej o godzinie 09:00 w poniedziałek 21.02.2022. Po uroczystościach żałobnych odbędzie się pogrzeb na cmentarzu w Wilczym Gardle.

Jurek Tomaszek na wiecznej wachcie

Dopiero dzisiaj dowiedziałem się, że w maju ubiegłego roku odszedł Jurek Tomaszek, wieloletni Wicekomandor ds Technicznych, budowniczy naszej przystani nad Dzierżnem oraz były członek zarządu Katowickiego Okręgowego Związku Żeglarskiego

Jurek był "Dzieckiem - Tułaczem" , jednym z wielu, którymi zaopiekował się maharadża Jam Sahib Digvijaysinhji Ranjitsinhji Jadeja (https://en.wikipedia.org/wiki/Digvijaysinhji_Ranjitsinhji_Jadeja).

Historia Jurka i jego rodziny, chyba mało znana członkom naszego klubu (zwłaszcza tym młodszym)  jest tutaj:

Z uczniami szkoły imienia maharadży Jam Sahib Digvijaysinhji Ranjitsinhji Jadeja odbyłem wiele rejsów Pogorią.

Norbert Winkler "Kot" na wiecznej wachcie

W dniu 08.01.2022 zmarł Norbert Winkler, znakomity żeglarz, który odnosił liczne sukcesy w klasach Ok-dinghy i Finn. Również znakomity szkutnik i świetny kolega.

Msza żałobna zostanie odprawiona 12.01.2021 (środa) o godz. 10:00 w kościele św Mikołaja w Pyskowicach po której nastąpi odprowadzenie Zmarłego na Cmentarz Parafialny.

Michał Szafrański na wiecznej wachcie

Jak podaje portal Mazury.info https://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?p=360682&sid=f5c9e4e65429f137d53f823ae5881df9#360682  Nasz kolega klubowy Michał Szafrański odszedł na wieczną wachtę. Niektórzy koledzy mogą Go pamiętać pod wcześniej używanym nazwiskiem Ignacy Michał Piskorz.

Poznałem Michała kiedy był jeszcze uczniem liceum. Poza Dzierżnem często bywał gościem w moim pokoju w DS Piast, gdzie wówczas mieszkałem i nie poświęcałem całego czasu nauce. Pływaliśmy razem po Mazurach (załączone zdjęcie pochodzi z jednego ze wspólnych rejsów). Później zamieszkał w Wilkasach gdzie z powodzeniem prowadził różne interesy związane z żeglarstwem. Prowadził firmę czarterową i był autoryzowanym dilerem stoczni Delphia Yachts.

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2021

Witam Koleżanki i Kolegów!

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2021 odbędzie się 23 października w naszym "lokalu klubowym" czyli Gospodzie Casa Austria przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach.

Stoliki mamy zarezerwowane od godziny 16:00.

Mam nadzieję, że rozpędzająca się, kolejna fala pandemii nam nie przeszkodzi i wreszcie będziemy mogli się spotkać.

Leszek Biernacik na wiecznej wachcie

Pogrzeb Leszka Biernacika odbędzie się we wtorek, 22 czerwca 2021 r.:

- urna zostanie wystawiona o godz 1230 w kaplicy cmentarnej Cmentarza Centralnego w Gliwicach przy ul. Kozielskiej,

- świecka uroczystość pogrzebowa rozpocznie się o 1300 w tej samej kaplicy, potem kondukt przejdzie do miejsca pochówku.

Zygmunt

Zmarł Jacek Siłka

Z żalem informuję, że 07.09.2020 odszedł Ś.P. Jacek Siłka nasz stary kumpel z sekcji regatowej juniorów w klubie, bratanek Ś.P. Kapitana Wojtka. Pogrzeb odbył się 11.09.2020 r. w Opolu na cmentarzu w Półwsi.

Cześć jego pamięci!

Jerzy Kulczyk

Wieczna Wachta kapitan Karmeny Stańkowskiej

Karmena była kapitanem z grona Wojtka Siłki i Teresy Dudzic.

Prowadziła wiele rejsów na sy Joseph Conrad, była oficerem u Baranowskiego w Szkole pod Żaglami na Pogorii.  Wielu żeglarzy AZS brało udział w tych rejsach i wszyscy dobrze ją wspominają jak kapitana.

Startowała Finnie w regatach Trójmeczów AZS Kraków-Śląsk-Wrocław naprzemiennie na Dzierżnie, na Bagrach w Krakowie, na Osobowicach we Wrocławiu.  Ponieważ Trójmecze były imprezą sportowo-towarzyską z przewagą tej drugiej, uczestnicy regat, podobnie zresztą jak jej morskie załogi, zapamiętali Karmenę jako śpiewającą duszę towarzystwa.

Odeszła kolejna z osób, które uczyły nas żeglować po morzu.

Zmarł nasz kolega, kapitan Wojciech Siłka

Zmarł nasz kolega, kapitan Wojciech Siłka, współautor(ze Stanisławem Skoczeniem)  bardzo dobrego podręcznika "Astronawigacja żeglarska".

Będąc instruktorem żeglarstwa od 1958 roku uczył mnie i wielu innych żeglowania, nawigacji i astronawigacji.

Był członkiem Akademickiej Rady Żeglarskiej w ZG AZS (chyba  to tak się nazywało) oraz pracował w Komisji Szkolenia PZŻ. Egzaminował na wszystkie stopnie żeglarskie.

Jako instruktor żeglarstwa na obozach żeglarskich był wymagający, dlatego śpiewano o nim piosenkę, w której były mniej więcej takie słowa "Jak tutaj przyjdzie instruktor Siłka, to mu przywiążemy ręce do tyłka".

Myślę, późniejsi kapitanowie - Ja, Andrzej Gałażewski, Andrzej Szlemiński, Janusz Kurbiel, Wojtek Ozgowicz  otrzymaliśmy od Niego solidną porcję wiedzy.

Później ja byłem kapitanem Pogorii a on był oficerem , a nawet zastępcą kapitana. Wg jego słów ja byłem kapitanem odpowiedzialnym a on był kapitanem nieodpowiedzialnym. Na Pogorii, w sztormie,  uderzył się w głowę schodząc po trapie i wskutek lokalnego wylewu miał mocne sińce wokół oczu.  Na pytanie kogoś z brzegu co się stało, odpowiedział, że kapitan go pouczył jak należy pełnić obowiązki oficera.

Dobrze nam się żeglowało.

Był współwłaścicielem (za komuny, w latach 1960!) pełnomorskiego jachtu Vega typu Agat konstrukcji Jerzego Milewskiego (to był taki skośnodenny sklejkowy Ametyst, omówiony szczegółowo w książce Milewskiego "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych") na którym żeglarze AZS odbywali rejsy morskie,gdy jacht Joseph Conrad był w długotrwałym remoncie.

Był członkiem załogi słynnego rejsu do Narviku na Generale Zaruskim i Zewie Morza zaraz po "odwilży" w 1957 r.  W latach 1960 prowadził rejsy, jak na tamte czasy, wyczynowe - do Francji, do Haparandy,

Na spotkaniach klubowych był duszą towarzystwa bawiąc dowcipnymi opowieściami.

Rozpoczął tradycję Świętego Mikołaja na przystani na Dzierżnie, będąc pierwszym Świętym MIkołajem. Dzięki niemu na początku grudnia przystań była tłumnie odwiedzana, bo dzięki osobowości św Mikołaja święto było niezmiernie atrakcyjne.

Odszedł nasz kolega który współtworzył  JK AZS Śląsk i mający niemały wkład do historii polskiego żeglarstwa.

Pogrzeb odbędzie się w poniedziałek, 29 czerwca, na cmentarzu na Półwsi w Opolu, o godz. 1000.

Zygmunt Biernacik

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2019!

W dniu 19.10.2019 r. odbędzie się zamknięcie sezonu żeglarskiego 2019.

Uroczystość odbędzie się w "Gospodzie Casa Austria", przy ulicy Barlickiego 8 w Gliwicach.

Edek

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2019.

Sezon żeglarski 2018 został oficjalnie otwarty!

Załoga jachtu "Gedania" przygotowuje się do rejsu i liczy dni do zaokrętowania w Sztokholmie.

Jurek Boehm odszedł na wieczną wachtę.

W Australii zmarł były członek naszego klubu - Jurek Boehm.  Pochodził z Mikołowa, pływał jako bosman na Josephie Conradzie, pływał na Marii z Ludkiem Mączką.

Jurek Boehm - zawiadomienie o pogrzebie Jurka.pdf
Jurek Boehm Funeral Map.pdf

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2019

W dniu 11.05.2019 r. odbędzie się otwarcie sezonu żeglarskiego 2019.

Godzina rozpoczęcia uroczystości: 16:30.

Załoga jachtu "Gedania" w ramach spotkań w podgrupach, omówi sprawy związane z organizacją rejsu.

Rejs klubowy na jachcie "GEDANIA"

Trwają prace organizacyjne związane z rejsem.

Termin: 09 - 16 września. Kapitan Zygmunt Biernacik. Jacht "Gedania". Trasa Sztokholm - Alandy - Ryga.

Są jeszcze wolne miejsca. Proszę o zgłoszenie się osób zainteresowanych rejsem. Przypominam rejs na "Pogorii", gdzie na pokładzie znaleźli się nie tylko AZS-iacy, ale również liczni "krewni i znajomi ...".

Pozdrawiam i czekam na zgłoszenia.

Administrator

Zamknięcie sezonu żeglarskiego 2018!

W dniu 20.10.2018 r. odbędzie się zamknięcie sezonu żeglarskiego 2018.

Godzina rozpoczęcia uroczystości: 16:30.

Otwarcie sezonu żeglarskiego 2018.

Sezon żeglarski 2018 został oficjalnie otwarty!

Członkowie Jacht Klubu AZS "Śląsk" uroczyście otwarli nowy sezon żeglarski. Zebrało się 18 osób.

Są plany rejsu klubowego w roku 2019. Szczegóły zaczniemy omawiać na zebraniu zamykającym sezon 2018. Warto już teraz pomyśleć i zaplanować sezon przyszły. Są dwie propozycje:

1. Rejs bałtycki. Wielkość jachtu czas trwania i trasa - do omówienia.

2. Rejs ambitny na daleką północ (Islandia, może Grenlandia) - szczegóły w zależności od ilości chętnych.

Otwarcie sezonu 2018!

W dniu 12.05.2018 r. odbędzie się otwarcie sezonu żeglarskiego 2018.

Godzina rozpoczęcia uroczystości: 16:30.

Mistrzostwa Europy w klasie Europa.

Mistrzem Europy w klasie EUROPA w kategorii Super Master Men (60+) został nasz kolega Lech Sztyk. Składamy gratulacje i życzymy dalszych sukcesów. Więcej pod: Mistrz Europy

Krystyna Mściszewska odeszła na wieczną wachtę.

Z głębokim żalem zamieszczam informację, że 15 czerwca w wieku 80 lat zmarła śp. dr n. med. Krystyna Mściszewska-Baranowska.Była bsolwentką Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1960 r.),

specjalistą II° z okulistyki, wieloletnim Z-cą Ordynatora Oddziału Okulistycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 4 w Bytomiu.

Wspomnienie Andrzeja Szlemińskiego:

Moje kontakty z Krysią to lata 60 i może początek 70 ubiegłego stulecia. Krysię zapamiętałem jako osobę niezwykle ciepłą, uczynną i życzliwą światu i ludziom. Jak bodajże w 1960 roku wraz z Pawłem Kisielowem wstąpiłem do klubu, do którego wprowadził nas Andrzej Gałażewski, Krysia pełniła w zarządzie funkcję skarbnika. Jak w klubie pojawili się jeszcze kolejni juniorzy, Jacek Siłka i Janusz Kurbiel, Krysi powierzono funkcję opiekunki juniorów, którą pełniła przez następnych parę lat nazywana potocznie “ciotką od juniorów”. Niezwykłe przy tym jest, że chociaż tak mało zostało w mojej pamięci zdarzeń związanych z Krysią, to dokładnie pamiętam miejsce i okoliczności, w których ją poznałem. Było to mianowicie pewnego niedzielnego poranka, wczesną wiosną, na dworcu kolejowym w Pyskowicach, gdzie  wysiedliśmy z pociągu z Gliwic i czekaliśmy chwilę na pociąg z Bytomia, aby razem z przyjeżdżającymi stamtąd  piechotą udać się na przystań nad Dzierżnem. I w grupie bytomskiej była właśnie Krysia, która zrobiła na nas, juniorach wrażenie nie tylko urodą, a jeszcze emanującym od niej ciepłem i pogodą ducha. I taką ją pamiętam.

Aleksander Piotrowski odszedł na wieczną wachtę.

W trakcie spotkania zamykającego sezon żeglarski 2016 dotarła do nas smutna wiadomość.

Przed kilkoma dniami zmarł Aleksander Piotrowski. Były komandor Naszego Klubu i wieloletni pracownik AZS Gliwice na stanowisku Sekretarza a następnie Wiceprezesa Urzędującego.

Janusz Kurbiel odszedł na wieczną wachtę

Z przykrością zamieszczam informację o śmierci naszego kolegi klubowego. Portal "Żagle" pod adresem: http://www.zagle.com.pl/wydarzenia/janusz-kurbiel-odszedl-na-wieczna-wachte,1_18268.html zamieścił wiadomość "Janusz Kurbiel odszedł na wieczną wachtę."

Francuska strona Janusza Kurbiela https://kurbiel-explorations.org ,  potwierdziła tę smutną wiadomość.

Janusz zmarł na pokładzie swojego jachtu kotwiczącego u wybrzeży Grenlandii.

Stały apel:

Koleżanki i Koledzy posiadający ciekawe zdjęcia i pamiątki związane z Naszym Klubem, a mogące wzbogacić tę witrynę, proszeni są o kontakt. Mile widziane są sugestie i uwagi dotyczące zawartości tej witryny.

Na opracowanie czeka okres historii klubu od 1971 r do końca formalnej działalności. Koleżanki i kolegów dysponujących materiałami związanymi z tym okresem lub dobrą pamięcią, proszę o pomoc. Na opracowanie przez kolegów "Regatowców" czeka dział związany z wyczynem żeglarskim i sukcesami regatowymi.