Operation Sail 1984

Wszystkie 9 fotek pochodzi z pierwszej zmiany rejsu Szczecin Dąbie/Świnoujście – Quebec/Kanada, w tym z pierwszych dwóch etapów Cutty Sark Tall Ship Races 1984 (Kanada) trasą St-Malo (Francja), Las Palmas (Wyspy Kanaryjskie / Hiszpania), St Georges i Hamilton (Bermudy), Halifax i Mulgrave (NS, Kanada), Gaspe i Quebec (Qc, Kanada).

Załoga: Andrzej Szlemiński (kapitan); Romek Kisłowski (1 oficer); Mirosław Tułodziecki (2 oficer); Leszek Biernacik vel Pcheła (bosman); Artur Mermon (ochmistrz); Michał Kulicki; Grzegorz Kotarski vel Kola.

Fotka (001) Szybka żegluga pełnym baksztagiem i przy silnym wschodnim wietrze ze Świnoujścia do Kilonii (przelot w niewiele ponad 24 godziny) w ostatnich dniach marca. Za sterem Artur Mermon.

Fotka (002)

Fotki 002 – 008 – postój w marinie Halifax, (Kanada, czerwiec. Na fotografiach widać logo sponsora rejsu, firmy FESTO (Austria), która sfinansowała naprawę wału napędowego śruby przez lokalnego, kanadyjskiego wykonawcę, za około 1000 kanadyjskich dolarów, kwotę wówczas dla załogi nieosiągalną. Na fotce 002 gościnnie Olaf Piechaczek, student WSM w Gdyni i marynarz z Daru Młodzieży.

Fotka (003)

Fotka (004)

Fotka (005)

Fotka (006)

Fotka (007)

Fotka (008)

Fotka 009 – czerwiec, moment odejścia od nabrzeża i ostatecznie z mariny Halifax, załoga w galowych koszulkach przygotowana do udziału w uroczystej gali jachtów na zatoce uczestniczących w regatach. Bezpośrednio po gali celem żeglugi było Gaspe, niewielka portowa miejscowość w prowincji Quebec, odkryta przez Jacques Cartier, francuskiego korsarza, uznawanego za odkrywcę Kanady w 1534. I z tej właśnie przyczyny, w 1984 roku, Operacja Żagiel zawitała do Kanady, dokładnie 450 lat później. Zanim jednak załoga dotarła do ww. celu, zawinęła jeszcze do małego porciku Mulgrave (prowincja Nova Scotia) w cieśninie pomiędzy NS, a Cape Breton Island.

Kolejne zdjęcia z tego rejsu można oglądać pod zakładką Zdjęcia Andrzeja Szlemińskiego

(zdjęcia nr 5, 6, 7)